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인천대교 건설 노하우가 영국에! 완공 앞둔 영국 리버풀 사장교 머지 게이트웨이 둘러보기

2017.02.27

이 기사는 삼성물산 건설부문에 근무하고 있는 제이슨 프렌치(Jason French) 대리가 영어로 쓴 기사를 한국어로 번역했습니다.

영국 리버풀 출신의 밴드 ‘게리 앤 페이스메이커스(Gerry and the Pacemakers)’가 전 세계인들의 마음을 두근거리게 만든 곡, ‘Ferry Cross the Mersey(페리를 타고 머지 강을 건너자)’를 발표한 지도 50년이 넘었습니다. 하지만 지난 수백 년 동안 머지 강을 따라 위럴(Wirral) 반도에 있는 리버풀과 리버풀 위성 도시에서 이 머지 강을 건너려면 페리를 타는 방법이 유일했습니다.

머지 게이트 웨이2▲ (좌) Mersey Memories by Roy, (우) Runcorn-Widnes Bridge by Jimd2007

그리고 밴드 ‘게리 앤 페이스메이커스’가 빌보드 음반 차트를 석권하던 즈음에야 리버풀 남동쪽의 할튼(Halton)에 ‘실버 주빌리 브리지(Silver Jubilee Bridge, SJB)’가 건설되었습니다. 처음으로 머지 강 위로 차량이 다니기 시작한 것입니다.

렁컨(Runcorn)과 위드너스(Widnes)는 머지 강을 사이에 두고 마주 보는 도시입니다. 행정 구역도 같습니다. 이 두 도시는 오로지 ‘실버 주빌리 브리지’로만 연결되는데, 이 다리가 지어진 지도 수십 년이 지난 터라 노후가 상당히 진행된 상황. 시설도 시설이지만 심각한 교통 체증으로도 유명합니다.

머지 게이트 웨이3

렁컨과 위드너스가 고속 성장을 거듭하면서 영국 중앙정부와 지방자치정부는 대책 마련에 나섰습니다. 그리고 그 해결책이 바로 ‘머지 게이트웨이(Mersey Gateway)’ 건설이었습니다. 총 길이 1km의 6차선 사장교입니다.

Cap 2017-02-27 14-05-56-466

머지 게이트웨이 건설 프로젝트는 교량 1km와 주변 9.2km의 도로로 이루어져 영국 북서부 주요 간선도로와 연결됩니다. 영국 최대의 공공 인프라 구축 프로젝트로 2014년 영국 정부의 ‘국가 인프라 계획 40대 최우선 과제’에 선정되기도 했으며, KPMG가 발표한 ‘글로벌 100대 인프라 프로젝트’에도 포함되어 세계적인 관심을 받았습니다.

머지 게이트 웨이5

대형 프로젝트인 만큼 교량 건설에 전문성을 갖춘 시공사를 찾는 것이 최대 관건이었습니다. 삼성물산이 영국 건설사 키어(Kier) 그리고 스페인 건설사 FCC와 구성한 컨소시엄이 유력한 후보로 물망에 올랐습니다. 그중 삼성물산이 한국 내 최장(21.4km) 사장교인 인천대교와 서울의 월드컵 교를 통해 쌓은 노하우는 특별히 주목받을 만한 삼성물산만의 경험이었습니다.

머지 게이트 웨이6

삼성물산은 머지 게이트웨이 프로젝트를 수주한 2014년 당시 “영국 최대의 토목사업 중 하나인 머지 게이트웨이 프로젝트에 참여하게 되어 영광이다. 삼성물산은 이 분야에서 해외 경험이 풍부하며 뛰어난 안전과 품질을 자랑한다. 머지 게이트웨이 프로젝트가 리버풀 지역 경제 성장을 견인하는 데 힘을 보탤 수 있길 기대한다”고 소감을 전했습니다.

 

지역 상징물이 될 특별한 건축물

‘머지 게이트웨이’는 146개의 인장 케이블과 3개의 주탑으로 구성됩니다. 각 케이블은 최대 91개의 강철선으로 만들어지며, 주탑의 최대 높이는 125m에 달합니다.

시각적인 부분도 놓치지 않았습니다. 전통적인 사장교는 보통 정중앙에 놓인 주탑을 강조하도록 설계됩니다. 하지만 ‘머지 게이트웨이’는 중앙 주탑이 80m로 세 개 주탑 중 가장 낮은 독특한 디자인입니다. 케이블 색상은 ‘실버 주빌리 브리지’와 어울릴 수 있는 연녹색으로 결정했습니다.

‘머지 게이트웨이’는 올해 가을 완공 예정이지만 지역사회는 이미 들썩이고 있습니다. ‘머지 게이트웨이’를 지역사회의 상징적인 건축물로 소개하는 지역신문 보도가 이어지고, 할튼市 변화의 역사적인 과정을 놓치지 말자는 시의원의 당부가 더해지고 있습니다.

개리스 스튜어트(Gareth Stuart) 프로젝트 책임자는 “특별한 케이블 디자인으로 영국에서 가장 눈에 띄는 다리가 될 것”이라는 언급을 덧붙였습니다.

머지 게이트 웨이7

 

일자리 창출과 환경 보호

‘머지 게이트웨이’ 프로젝트는 많은 일자리를 창출하는 효과도 있었습니다. 건설 프로젝트에 참여해 경험을 쌓은 지역 청년 인력들이 정규직으로 전환되는 기회를 맞기도 했습니다.

‘머지 게이트웨이 환경기금’ 조성을 통한 환경 보호 노력도 진행 중입니다. 교량 동쪽으로 흐르는 머지 강 하구의 일부인 1,600ha(헥타르)를 보호구역으로 지정해 관리하고, 교량 부근에는 29ha에 이르는 자연보호구역도 개발할 계획입니다. 이렇게 환경을 보호하려는 노력은 영국 건축 프로젝트 사상 유례없는 일이라고 전해집니다.

 

지역사회의 기대감

머지 게이트 웨이1▲ Liverpool River Mersey – Dusk by Bernard Rose

리버풀 지역 주민들은 2014년 착공식 이후 다리가 완성되기를 손꼽아 기다려왔습니다. ‘머지 게이트웨이’를 자동차로 달릴 수 있는 날을 불과 몇 개월 앞둔 지금, 건설 현장은 가장 중요한 단계를 지나고 있다. 교량 케이블이 연결되고, 상판이 놓이는 등 시시각각 변하는 머지 강의 풍경을 바라보며 새로운 다리를 향한 기대감도 점점 커지고 있을 것입니다.

삼성물산만의 풍부한 사장교 건설 경험을 바탕으로 ‘머지 게이트웨이’ 프로젝트는 이제 마지막을 향해 가고 있습니다. 새로운 랜드마크를 마음껏 감상할 수 있는 날이 머지않았습니다.

 

※ 위 기사의 원문 기사입니다. 미디어삼성 글로벌판에서도 보실 수 있습니다.

Northwest England’s “Iconic” New Cable-Stayed Bridge Nearing Completion

Written by Jason French

Over half a decade has passed since Merseybeat pop act Gerry and the Pacemakers tugged at the world’s heartstrings with the hit “Ferry ‘Cross the Mersey.” In fact, for centuries, ferries were the only way to cross the River Mersey, the waterway that separates Liverpool and its satellite cities from the Wirral Peninsula.

At around the same time as Gerry and the Pacemakers were topping the music charts, Halton, to the southeast of Liverpool, welcomed its first road crossing – the Silver Jubilee Bridge (SJB).

The towns of Runcorn and Widnes are located on either side of the Mersey. Ironically, although they are part of the same borough (Halton), the overworked and ageing SJB is currently the only road crossing that links the two settlements. This situation has led to major congestion issues in the area.

With Runcorn and Widnes both growing fast, decision-makers have realized the need to act. The British central government has collaborated with the local council in Halton and private enterprises to devise a solution: a 1km-long, six-lane cable-stayed bridge called the Mersey Gateway.

Infrastructure Improvements

As well as the bridge itself, the Mersey Gateway will also comprise some 9.2km of roads that are set to link Northwest England’s main motorway networks.

The project is one of the UK’s biggest recent public infrastructure initiatives, and was named as a “Top 40 Priority Project” in the government’s 2014 National Infrastructure Plan. The Mersey Gateway has also won global attention from auditor KPMG, which named the bridge as one of its top 100 international infrastructure projects.

Importance of Expertise

For a project of this scale, Halton Borough Council realized that it would need to find contractors with expertise in the field of bridge-building. In came Samsung C&T, as part of a joint venture with Britain’s Kier Construction and Spain’s FCC Construcción.

Samsung C&T has amassed considerable know-how in cable-stayed bridges construction. Its portfolio includes the 21.4km Incheon Bridge, and the World Cup Bridge in Seoul.

In 2014, Samsung C&T CEO Chi Hun Choi said, “We are honored to be involved in the Mersey Gateway project. It is one of the biggest civil engineering projects in the UK. Samsung C&T has a wealth of global experience in civil infrastructure, and a strong record of safety and quality. We look forward to working on the project to stimulate economic growth in the region.”

“Iconic” Construction

The bridge will feature 146 stay cables, each consisting of up to 91 individual steel strands, as well as three pylons, the tallest of which is 125m.

Contractors have also decided to make the bridge as visually impressive as possible. Instead of making the Mersey Gateway’s central pylon its highest, it will in fact be the shortest at 80m, making for an eye-catching design. Its cables will be a distinctive light green, intended to match the colors of the SJB.

The new bridge is slated to open in fall this year, but has already galvanized the area. Local newspaper the Liverpool Echo last year described the structure as “iconic.” Meanwhile, Halton council leader Rob Polhill said, “The landscape of Halton is changing, and I would encourage everyone to catch a glimpse of the exciting progress.”

Project director Gareth Stuart added, “The stay cables will make the structure one of the most recognizable bridges in the UK.”

Employment and Environment Boost

Construction on the bridge has led to new job opportunities, both for seasonal and full-time posts. The project is running an apprentice program in conjunction with Halton Borough Council. In some cases, locally hired apprentices have even gone on to find full-time posts with the project.

Polhill explained, “The Mersey Gateway has aimed right from the beginning to create employment and training opportunities for local people.”

Along with the new Mersey Gateway Environmental Trust, developers have pledged to make the project green. The trust will be charged with environmental conservation in a 1,600ha section of the Mersey Estuary that stretches eastward from the new bridge. It will also take charge of a new 29ha nature reserve next to the bridge. These conservation efforts, say developers, are unique for a major British construction project.

Growing Anticipation

Locals have been looking forward to welcoming the completed bridge ever since ground was broken back in 2014.

Now, with only a few months to go until the first cars cross the new bridge, the construction has entered its most exciting stage. Residents can now look out at the river and see the stay cables being connected to the expanding bridge deck. It is a scene that changes week by week, building anticipation for the new roadway.

Thanks to Samsung C&T’s experience in cable-stayed bridge construction, this final crucial stage of construction is going to plan. It seems tourists in the region will soon have a brand-new landmark to take in.


 삼성물산 건설부문 제이슨 프렌치 대리

(출처 : 미디어삼성)

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